Založ si blog

Bezdomovec

Do goliera snehobielej košele si streknem Gucciho a pery, na odporúčanie Kate Moss, zvláčnim rúžom Rimmel. Vezmem dáždnik a vyrazím do uplakaného januára.
Pane Bože, bezdomovec na zastávke!

Má na sebe šesť vrstiev oblečenia. Všetky tie rozožraté, pletené svetre, panske mikiny, tricka a zimne bundy mu trčia z ozrutného prešiváka, ktorého farba pripomína močiar.
Sadne si o dve sedadlá ďalej. Šofér sa ako blesk vyrúti zo svojho pelechu a mieri rovno ku mne!
„Vypadni!“ reve a ja pochopím, že nie na mňa.
Zdrapne ho, močiar sa zakymáca a na schodoch zabalansuje.
Bezdomovec, obrastený hustou bradou, nie je taký rozpadnutý ako sa zdá! Napriahne sa, rozvíri smrad, ktorý sa mu derie spod hnisavej kože a bojuje! Potkne sa a spadne von.
Ale vráti sa. Ako Terminátor. Zhlboka sa nadýchne a zozbiera všetky sliny, ktoré v sebe má. Prekvapí vodiča. Pľuvanec zasiahne aj pravý rukáv mojej, vo výklade sto krát obzeranej, bundy.

Pri nerezovom kávovare vysvetľujem mojim voňavým kolegom, že existuje ešte jeden svet. Ten pod nami.

Kým ja vybavujem maily, on sa preváža na hlavnú stanicu a späť. Zaspí, hlava sa mu hojdá doľava, doprava a keď precitne, netuší kde je, kde sedí a kam smeruje. Energiu doplní vydrankaným hltom čuča od bezzubej cigánky. Kým si ja čítam odborné komentáre mienkotvorných denníkov, on žmúri na zubaté slnko a predstavuje si chuť niečoho ostrého, domáceho, poctivo vypáleného. Obzerá sa okolo, šúcha si ruky a dumá. Námraza na stromoch mu k nálade nepridá. Jazykom čosi zachytí. Skrehnutú dlaň priloží k ústam a vypľuje zub. Dnes prvý.

Dážď mu nedá vydýchnuť. Premiestňuje sa z jednej lavičky na druhú. Kým si ja naberám šošovicovú polievku, on sleduje výklad McDonald’s. Nájde tri špaky. Radostne sa po ne zohne. Šťastena mu dnes žičí, pod lavičkou zbadá odhodený kus nedojedeného rohlíka. Usalaší sa s pečivom v ruke. Očami nenávistne prechádza po náhliacich sa ľuďoch. Závidí im všetko. Ich stres, ich chladničku, ich povinnosti aj teplú perinu.

Ľuboš, jeden z tých náhliacich sa ľudí, pozrie na bezdomovca s odporom. Hnusí sa mu do špiku kostí. Ľuboš mešká dvadsať minút, ale let do Bruselu stihne. V žalúdku má štyri pressá, špenátové lasagne a dva šesťkilové balvany, ktoré snáď rozdrví na stretnutí európskych zástupcov jeho fabriky. Na prevádzkach majú teraz veľa komplikácií. Nasadá do taxíka a cíti, ako mu praská v hlave. Cez okno opäť pozrie na bezdomovca. Ten prežúva rohlík a tvári sa, že okolitý svet neexistuje. Ľuboša v tej chvíli napadne, či sa bezdomovec nemá lepšie ako on.

Bezdomovec spí v MHD. Nevadí mu prudké brzdenie, ani taška do brady od ženy stojacej nad ním. Ani rehot puberťáčok, ani pes, ani batožina, ani kočík, ani žuvačka na operadle. Spí sa mu veľmi dobre.

Kým ja pijem jazmínový čaj, on sa hrabe v kontajneroch. Kým si ja na joge naťahujem šľachy, jemu od vyčerpania vypovedajú svaly. Má v nich zápal, clivotu a bezmocnosť. Kým ja toto píšem, on už možno nie je.

Ak by bol, nájdete ho pri posledných dverách trolejbusu dvestodva.

Ti chlapi

29.08.2013

Keď prišiel krčmár pred ôsmou otvoriť, už stáli pred dverami. Nemusel sa ich ani pýtať, zakaždým to bolo rovnaké. Silný turek s dvoma cukrami a deci rumu. Za desať minút boli vybavení. Každý sám sa seba zaplatil a išli robiť. Dvaja chlapi s riedkym chrupom a mozoľnatými rukami. Na obed sa zastavili na menu a večer po fachu zapiť prach dňa. Výkopy, ploty, múry, [...]

Vnutorna krasa

26.08.2013

Cely zivot s tym bojujem … s vlastnou (ne)krasou. Ako mala som bola chutnucke dieta, s krasnymi ciernymi kuceravymi vlasmi. Nastala era hroznych kratkych vlasov (mam ich velmi ale velmi huste, cize helma na hlave) a tuto eru som zopakovala este asi 7krat. Pridajme k tomu najlacnejsie okuliare a osmacka ako vysita:-) Boj s potom, velkymi prsiami, vytokom, zlym oblecenim som casto vzdavala. [...]

Male zeny

16.08.2013

Majú to niekedy neskutočne ťažké. Sú na prahu plnoletosti, hrdé na to, že sú takmer dospelé. A robia všetko preto, aby ich za dospelé každý aj považoval. Už dávno som prekročila prah dospelosti. Hoci mi chvíľu trvalo zmieriť sa s výškou 153 (4?) cm, je to už dávno, čo som zmierená. Často stretám ľudí, ktorí ma zas a znovu dokážu presvedčiť o tom, že výška [...]

medveď, Liptovský Mikuláš

Medveďa, ktorý útočil v Liptovskom Mikuláši, našli s pomocou dronov do 1,5 hodiny

28.03.2024 13:53

Počas monitorovania medveďa bolo s dronmi nalietaných približne 74 kilometrov.

česko rusko ambasáda

Proruská špionážna sieť útočí proti EÚ: Poľsko a Česko spustili vyšetrovanie, majú zistenia týkajúce sa Slovenska

28.03.2024 13:50

Poľská kontrarozviedka (ABW) vyšetruje činnosť proruskej špionážnej siete zameranej proti členským štátom a orgánom Európskej únie.

Srbsko

Výbor Rady Európy podporil členstvo Kosova, Srbsko to odsúdilo

28.03.2024 13:10

Srbský šéf diplomacie označil rozhodnutie výboru PZ RE o podpore členstva Kosova za "škandalózne" a "hanebné".

čaputová

Čaputová: Členstvo v klube NATO nám poskytuje ochranu teraz aj do budúcna

28.03.2024 12:58

V piatok uplynie výročie 20. výročia vstupu Slovenska do Aliancie.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 15
Celková čítanosť: 32666x
Priemerná čítanosť článkov: 2178x

Autor blogu

Kategórie